Afslanksysteem      

Lees de reacties van veel mensen die verantwoord, eenvoudig en toch normaal "met de pot mee eten" van hun overgewicht afkwamen.

Gezond afslanken

Deze site gaat niet over snelle crash diŽten of over sportschema's, maar is gericht op het geleidelijk en blijvend verliezen van kilo's zodat u gaandeweg een gezondere levensstijl gaat aan nemen. Zo vind je tips over afvallen en het dagelijks een half uur bewegen. 

Om af te vallen moet ervoor gezorgd worden dat er netto meer energie verbruikt wordt dan dat er binnen gekregen wordt. De balans van verbranden van calorieŽn en de inname van calorieŽn kan je veranderen door bijvoorbeeld of minder te eten of meer bewegen.

 Algemene vragen:

Ik ben gestopt met roken, en groei alleen maar. Wat kan ik doen om toch af te vallen?
Antwoord:  Het is lastig maar zeker mogelijk. Namelijk door:

  1. Wandelen. Het vermindert de behoefte van roken, verbrandt calorieŽn en er treedt een verzadigingseffect op zodat je minder gaat eten

  2.  Het eten van vetarme tussendoortjes, te weten fruit, karnemelk, yoghurt, rozijntjes en popcorn.
    Dit alles is belangrijk omdat mensen die roken een versnelde stofwisseling hebben. Op het moment dat je stopt met roken worden er dus minder calorieŽn verbrand.

  3. Drink zo min mogelijk alcohol. Alcohol zorgt ervoor dat je extra trek in een sigaret krijgt en bovendien is alcohol calorierijk.

Stoppen met roken doe je niet even. Vergeet niet dat uw lichaam jarenlang gewend is aan nicotine. Neem de tijd, het is een prestatie die alles behalve gemakkelijk is. Wees trots op uzelf als u het kunt volhouden.

Ik ben vaak zo nerveus, gestresst. Dan moet ik eten. Wat moet ik doen om af te vallen?

Stress is een spanningsveld die in het lichaam optreedt als reactie op prikkels buitenaf. De gevolgen van stress kan zo wel gewichtstoename als afname zijn. Stress wekt vaak hongergevoel op en heeft ook een dikmakend effect op zichzelf. Stress kan voor extra aanmaak van stress hormonen, zoals cortisol en adrenaline zorgen. Cortisol kan toename van vetreserve veroorzaken en adrenaline kan de schildklier aanzetten tot honger gevoelens.

Tips:

  1. Probeer je gedachten te verzetten door bijvoorbeeld een boek te lezen, wandelen of vrienden te bellen.

  2. Krop je stress niet op, maak het bespreekbaar. Anderen kunnen niet altijd weten hoe hoog u met spanningen loopt.

  3. Neem 's avonds rust, geen spannende films kijken voor het slapen gaan. De weekenden vrij houden voor u zelf.

  4. Drink water voor het eten, Het helpt het honger gevoel te verminderen en is bovendien goed voor de stoelgang

  5. Pas op voor verleidingen. Neem brood van huis mee. Doe boodschappen na het eten en het liefst 1 ŗ 2 keer per week. Zo voorkom je dat je allerlei extra dikmakers in huis haalt.

  6. Ga samen sporten. Sport met een vriend/vriendin, ga lekker samen wandelen, fietsen of zwemmen. Dit voorkomt dat je sneller afzegt en is langer vol te houden als je samen gaat.

Ongezonde, dikmakende gewoontes

Gezonde, niet dikmakende gewoontes